Social Items

Memandu Malam Laju

Hanya kesuraman dan kegelapan malam. Kisah ini terjadi pada tahun 2015.


Mana Best Memandu Balik Ke Kampung Waktu Siang Ataupun Malam Azeniahmad Com

Bila sudah dekat dengan pintu gerbang saya pun berhentikan kereta untuk tenangkan diri saya sebab peluh saya pun keluar dengan banyak mungkin sebab sudah terlampau takut.

Memandu malam laju. Lagipun banyak juga selekoh tajam dan laluan curam di sepanjang jalan ini ditambah pula faktor hujan maka terpaksa lah aku memandu perlahan sedikit daripada kebiasaan. Faktanya memandu malam lebih berisiko. Bahaya Memandu Malam.

Pemandu haruslah bijak untuk bertindak pantas ketika kecemasan semasa memandu di lebuhraya. Terdapat juga pemandu yang melanggar. Peluang untuk berlaku perkara2 yang tidak diingini semasa memandu adalah lebih tinggi diwaktu malam disebabkan faktor2 seperti.

Ketua Polis Daerah Kulim Superintendan Sazalee Adam berkata perbuatan pemandu bas itu dirakam kamera yang dipasang dalam kenderaan orang awam yang mengekorinya. Jika anda di dapati memandu melebihi had laju oleh pihak Polis atau JPJ anda akan di minta hadir ke mahkamah. Pada hari itu saya ibu dan adik-adik pulang ke kampung di Pontian.

Kereta dipandu semakin laju. Bukan saja kemusnahan harta benda dan yang lebih parah kehilangan nyawa juga penderitaan perasaan bagi sanak. Anda tidak boleh memandu melebihi had laju kerana negara ini mempunyai banyak cerun dan selekoh tajam yang boleh menyebabkan kemalangan.

Pasang wiper anda selalu. Malah operasi perangkap had laju kebiasaannya dilakukan pada sebelah siang - jadi tiadalah kompaun. Pada waktu itu sudah menghampiri tengah malam.

Jangan pasang lampu kecemasan sebab anda boleh mengelirukan orang samada anda berhenti atau pun tidak. Secara tidak langsung pemandu bukan sahaja mempertaruhkan nyawa sendiri malah nyawa pengguna jalan raya yang lain. Manakala posisi kenderaan laju ataupun memotong adalah sebelah kiri.

Dia mempunyai rancangan lewat malam pada tahun 1990-an di mana pendengar boleh menelefon untuk berkongsi cerita hantu. Kemalangan yang berlaku di lebuhraya disebabkan sikap pemandu yang mengambil mudah semasa memandu dilebuhraya dengan memandu secara laju tanpa memikirkan soal keselamatan. Kami semua memang jenis suka sejuk kecuali ayah yang tak tahan sejuk.

Bahagian B Soalan Set 9. Pada satu malam seorang lelaki menelefon untuk berkongsi kisahnya. Sebenarnya jika dihitung Merak Jalanan sebenarnya adalah seorang pemandu yang berhemah kerana memikirkan kecuaian di jalan raya bukan sahaja membahayakan diri sendiri tetapi membahayakan semua orang.

Sebab pertama berlakunya kemalangan jalan raya ialah sikap pemandu itu sendiri. Dalam kejadian kira-kira 740 malam itu lelaki yang memandu kereta jenis Proton Saga itu dikatakan berada dalam keadaan mencurigakan sebelum bertindak memecut laju kenderaannya ketika diarahkan polis untuk berhenti bagi. Antara kesalahan direkodkan termasuk memandu laju menghalang lalu lintas melanggar lampu isyarat tiada lesen memandu lesen tamat tempoh ubah suai kenderaan dan mengguna telefon bimbit katanya ketika ditemui pemberita di Cawangan Trafik Ibu pejabat Polis Kontinjen IPK Johor di sini hari ini.

Saya memandu keluar dari tempat itu dengan laju tetapi hairan tunang saya betul-betul tidak perasan lampu kereta berkelap-kelip. Misalnya dengan memandu laju sekiranya terbabas dan memasuki lorong kenderaan sudah semestinya kita membahayakan orang yang tidak bersalah. Hati-hati memandu kerana kemalangan bukan saja melibatkan diri kita seorang seringkali membabitkan orang lain.

Kepada kawan-kawan yang akan memandu balik ke kampung hari raya ini service kereta anda dan jangan tunggu di saat-saat akhir. Memandu melebih had laju adalah kesalahan di bawah Seksyen 40 1 APJ. Walaupun sudah lama tidak memandu dalam jarak yang jauh beliau berkata masih selesa untuk memandu di lebuh raya yang sememangnya memiliki trafik yang sibuk dan laju.

Dia berkata bahawa dia sedang memandu di sebuah lebuhraya pada lewat malam bersama kedua ibu bapanya isterinya dan bayi mereka. Kat kiri kanan jalan jangan cakaplahtak nampak apa pun. Jangan kedekut getah wiper anda sebab adakala ketebalan kabus berubah dan menyebabkan cermin kereta anda lebih kabur sebab basah secara tiba-tiba.

Manakala peraturan lainnya hampir sama seperti peraturan memandu di Malaysia iaitu memakai tali pinggang keledar mematuhi had laju yang ditetapkan dan pemandu haruslah sekurang. Lagipun ayah memandu waktu malam keadaan di luar pun begitu dingin. Sampai senget2 badan mama nak imbangkan.

Aku memandu pada kelajuan 70 - 80 kmj sahaja tidak seperti kebiasaan iaitu 100 kmj. Risiko paling besar adalah disebabkan batasan pandangan anda ketika memandu kerana anda bergantung sepenuhnya kepada lampu jalan lampu kereta sendiri dan juga lampu kenderaan lain. Tak ada baju lain telekung tu satu-satunya kain tambahan dalam kereta katanya.

Di Malaysia ini kebanyakan. Selekoh tajam pun hubby bawak laju nak sambung lena pun tak boleh. Muhammad Zakuan kanan bersama keluarganya berhari raya.

Kami menginap 1 malam di Hotel Freihof di Stuttgart. Jarak penglihatan yang terhad ditambah dengan silau. Esoknya sambung pemanduan ke arah Schwangau iaitu sebuah bandar kecil di mana terletaknya istana dunia fantasi yang terkenal iaitu Neuschwanstein Castle.

Had laju di kawasan. Padah kerana memandu secara melulu dan membahayakan pengguna jalan raya yang lain seorang pemandu bas ditahan di hadapan Balai Polis Sungai Karangan di sini pada Ahad. Kebanyakan kes kemalangan jalan raya berlaku disebabkan sikap pemandu yang tidak mematuhi peraturan jalan raya yang ditetapkan.

Sebagai contoh pemandu kenderaan yang memandu kereta dengan laju tanpa mematuhi had laju yang dibenarkan. Sabit kesalahan lesen boleh di gantung 3 bulan. Memandu dari Stuttgart ke Schwangau juga amat mudah dan smooth.

Pemandu muda sekarang tidak mematuhi undang-undang jalan raya dan sentiasa memandu melebihi had laju yang ditetapkan oleh pihak berkuasa. Saya ingin mengirimkan pengalaman saya tentang sebuah jalan di Gunung Pulai yang terletak di kawasan Pontian Johor. Kelajuan yang berlebihan telah menjadi penyebab utama kematian di jalan raya di Tanzania.

Jika anda di dapati bersalah lesen anda mungkin di gantung satu bulan. Seboleh mungkin jangan memandu pada waktu malam kecuali jika perlu. Takut pulak rasany anak pandang ke kiri dank e kanan.

Assalamualaikum DJ KC Saya Intan dari Kulai Johor. Kecut gak perut Mama. Di samping itu sesetengah pemandu yang memandu dalam keadaan mengatuk juga akan mengakibatkan.

Jika anda kali pertama memandu mengikut cara ini anda mungkin akan mengalami sedikit kesukaran. Dalam kejadian kira-kira 740 malam itu lelaki yang memandu kereta jenis Proton Saga itu dikatakan berada dalam keadaan mencurigakan sebelum bertindak memecut laju kenderaannya ketika diarahkan. Kami sekeluarga pulang ke kampung pada waktu pagi dan pulang ke Kulai pada.

Mereka juga sering berlumba haram pada waktu malam tanpa mempedulikan keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Terdapat juga pemandu yang memandu kereta dalam keadaan mabuk dan mengantuk. Kebanyakan pemandu cenderung untuk memandu laju iaitu melebihi had laju yang ditetapkan oleh kerajaan.

Jika anda gagal menjawab kebanyakan soalan dengan betul dalam latihan ini anda dinasihati mencuba lagi. Stereng dilihat bagaikan bantal peluk. Latihan ini mengandungi 25 soalan.

Semoga anda bejaya dalam ujian sebenar. Memandu di bawah had laju.


10 Tip Patut Buat Jika Mahu Memandu Malam


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar