Social Items

Tidak Menggunakan Telefon Bimbit Semasa Memandu

- tidak menggunakan lampu isyarat ketika membelok. Pemandu-pemandu yang menggunakan telefon bimbit ketika memandu ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan antara penyumbang terbesar kepada kes-kes kemalangan di Malaysia.


5 Fakta Tahyul Memandu Sambil Guna Telefon Bimbit Careta

Tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Tidak menggunakan telefon bimbit semasa memandu. Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pengangkutan dan Badan-Badan Bukan Kerajaan negeri Datuk Tajul Urus Mat Zain berkata tahap kesedaran pengguna jalan raya untuk tidak. Ini juga merupakan sikap yang selalu kita lihat ketika dijalan raya. Mengelak daripada menggunakan telefon bimbit juga dapat meningkatkan fokus pemanduan dan menghindari fikiran daripada perkara-perkara remeh.

Tindakan membalas mesej texting dan membuat panggilan telefon sangat berbahaya kerana boleh menggangu pemanduan anda. - tidak memegang tangan anak kecil ketika melintas jalan. Oleh itu kemalangan yang merbahaya boleh terjadi sekiranya pemandu menggunakan telefon pintar semasa memandu.

- memandu dalam keadaan letih-lesu. Undang-undang tersebut telah diubah hari untuk memberikan penaltidendahukuman yang lebih berat kepada para pemandu yang ditangkap menggunakan telefon bimbit mereka semasa memandu. 12 Tukar alamat dalam tempoh 7 hari.

13 Tidak patuhi syarat-syarat L. Sebagai contoh jika anda menaip pada telefon anda sambil. Penggunaan handphone ketika memandu kenderaan haruslah tidak diamalkan oleh semua pemandu walau di mana sajaMenurut laporan Coconuts kanak-kanak yang berusia empat tahun menjadi mangsa.

Ketika memandu kita kerap kali berdepan situasi seperti diekori rapat dihon berkali-kali ditunjukkan isyarat jari tengah dan insiden potong-memotong yang tidak perlu. Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa sekiranya menggunakan telefon bimbit semasa memandu tidak lagi dikenakan kompaun seperti dahulu lagi. Menggunakan telefon bimbit semasa memandu.

BAHAYA MEMANDU SAMBIL MENGGUNAKAN HANDPHONE WALAUPUN GUNA ALAT BEBAS TANGAN Posted by Mr Nasir at 804 AM. Ini tentu boleh menyebabkan kemalangan jalan raya. Elakkan guna telefon bimbit ketika memandu kerana ia menjadi satu kesalahan.

Selamat jika guna telefon hanya di lampu merah. 9 Memandu menyebabkan kematian. Sms pesanan ringkas bergurau senda dengan penumpang lain.

Inilah kesan penggunaan telefon bimbit semasa memandu sehingga menyebabkan seorang kanak-kanak yang tidak berdosa maut selepas dilanggar oleh ayah sendiri. Justeru penggunaan telefon bimbit ketika memandu dikenal pasti sebagai salah satu faktor penyumbang kemalangan membabitkan pengguna jalan raya tetap wujud hingga ke. Jabatan Keselamatan Jalan Raya JKJR meminta pengguna tidak menggunakan telefon bimbit walaupun dengan alat bebas tangan ketika memandu.

Ketua Pengarahnya Datuk Suret Singh berkata larangan itu. Kini kerajaan sedang mengkaji semula hukuman yang boleh dikenakan kepada pesalah kerana hukuman yang dikenakan sekarang dikatakan terlalu ringan. Ada yang berkata manusia tidak akan sedar selagi tidak kena batang hidung sendiri.

14 Memandu dengan lesen memandu yang di gantung. GUNA TELEFON BIMBIT SAMBIL MEMANDU. Perkara ini telah dijelaskan pada 6 Julai 2020 yang lalu dan sekiranya anda dikesan melakukan kesalahan ini anda akan terus menerima notis untuk terus hadir ke mahkamah.

Maklumat daripada PDRM Malaysia yang disiarkan dalam facebook rasmi organisasi tersebut melaporkan bahawa mulai 6 JULAI 2020 semua kes saman trafik yang melibatkan penggunaan telefon bimbit semasa memandu hendaklah diselesaikan di Mahkamah. 10 Tidak membuat tukaran hak milik kenderaan. Menggunakan sistem handsfree selamat ketika memandu.

11 Tiada nombor pendaftaran kenderaan. Kesalahan ini adalah di bawah. Ketika kejadian tertuduh yang berasal dari Kampung Pangi Kunak didapati menggunakan telefon bimbit tanpa alat pemegang bebas semasa melului sekatan jalan raya di laluan berkenaan.

4 Abaikan pembuli jalan raya. Adakah anda tahu terdapat lebih 46000 saman telah dikeluarkan tahun lepas kepada pemandu yang bermain telefon bimbit sambil memandu. Kemalangan Jalanraya Berpunca dari Penggunaan Telefon Bimbit Sambil Memandu.

Di bawah undang-undang baru itu jika seseorang ditangkap atas kesalahan tersebut denda sebanyak 200 lebih kurang RM1200 akan dikenakan di samping akan. Kepada yang suka menggunakan telefon bimbit ketika memandu sila tinggalkan tabiat buruk yang boleh mengancam nyawa orang lain. Kajian menunjukan bahawa pemandu hilang 50 peratus dari fokus ketika memandu dan menggunakan sistem handsfree.

Budaya menggunakan telefon semasa memandu mampu mengakibatkan fokus pemanduan seseorang pemandu itu terjejas dalam sekitar lima hingga 10 saat atau pada kelajuan normal di lebuh raya kenderaan pula seolah-olah bergerak tanpa kawalan kira-kira 160 meter. Maka jika seseorang pemandu menggunakan telefon pintar semasa memandu pemanduan mereka akan terganggu dan boleh menyebabkan sesuatu kemalangan yang tidak diingini berlaku. - memandu dalam keadaan mabuk atau marah.

Selain itu pemandu mesti memeriksa kenderaan sebelum pemanduan. Jangan Main Telefon Semasa Memandu. - tidak mematuhi had laju yang ditetapkan.

Kemalangan akibat kecuaian pengguna telefon bimbit semasa memandu sering diperkatakan. Budaya menggunakan telefon bimbit ketika memandu yang menjadi antara penyumbang utama kemalangan jalan raya di negara ini perlu dibuang dalam diri setiap pengguna jalan raya. 15 Tidak memberi kerjasama kepada pengawai penguat kuasa.

Antara yang mesti diperiksa ialah tayar enjin dan lain-lain lagi. Antara kesalahan yang paling selalu dilakukan oleh pemandu ialah menggunakan telefon bimbit semasa memandu. Berdasar kertas pertuduhan dia didakwa melakukan kesalahan itu semasa memandu kenderaan di Kilometer 50 Jalan Tawau -Semporna pada jam 627 petang 29 Julai lalu.

Walaupun kebanyakan pemandu di negara ini mengakui penggunaan telefon bimbit ketika memandu adalah faktor penyumbang kepada kemalangan jalan raya. Menurut satu berita akhbar Sinar Online pada 13 November 2017 melaporkan satu kajian kajian yang dilakukan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia MIROS mendedahkan 434 peratus. Jangan main telefon semasa memandu berikan fokus sepenuhnya ketika memandu dan jika anda terpaksa menjawab panggilan atau membalas mesej sila berhentikan kenderaan di tempat yang selamat.

Ini kerana banyak kemalangan yang berlaku akibat kerosakan kereta semasa dalam pemanduan. Menggunakan telefon bimbit ketika memandu. Menggunakan telefon bimbit ketika memandu boleh mengurangkan kosentrasi.

Ujian membuktikan anda juga tidak akan perasan orang yang mahu melintas jalan atau lampu merah. Kemalangan yang berlaku di semua lebuh raya seluruh negara terutama pada musim cuti persekolahan juga bukan disebabkan faktor jalan rosak sebaliknya kerana sikap pemanduan yang tidak. 8 Memandu menggunakan telefon bimbit.


Ini Tip Memandu Tanpa Guna Telefon Bimbit Mekanika


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar